menu
shopping_cart
0
KOSÁR

10. lecke

Számítógépes ergonómia

lightbulb_outlineMire kell figyelni a technikai eszközök használatakor? Mi az a hardveres és szoftveres ergonómia?

Az ergonómia a technikai eszközök és az ember kapcsolatával foglalkozó tudomány. Az ergonómia szó két részből tevődik össze: ergosz latinul munkát, a nomosz törvényt jelent. Legfontosabb feladata, hogy megmondja milyen legyen az a gép, vagy berendezés, ami a legjobban illeszkedik az emberi fizikai és szellemi adottságaihoz, képességeihez. Nagyon fontos, hogy az eszköz ne károsítsa semmilyen formában az embert.

Három fő szabály van, amit egy termék tervezésekor be kell tartani:

  • természetes, egészséges munkavégzést biztosítson
  • kényelmes legyen a használata
  • hatékony legyen a használata

Ha a három közül valamelyik pont nem teljesül, akkor testi és pszichikai bántalmakat szenvedhetünk el.

A technikai eszközöknél további kritériumpontok léteznek:

  • interaktív legyen

    • Alapkövetelmény, hogy a felhasználó a termékkel interakcióba léphessen, ne csak egy statikus összeállítást kapjon, hanem lehessen benne dolgokat változtatni, személyre szabni - legyen dinamikus.
  • alkalmazkodjon a körülményekhez

    • Alkalmazkodást megfigyelhetünk például a weboldalaknál, ami felveszi a képernyő szélességét, akár asztali PC-n, akár mobileszközön nézzük,
    • vagy a mobiltelefonunk képernyő beállításainál: A képernyő fényerejét egyes okostelefonok a külső fényviszonyoknak megfelelően állítják, hogy minden esetben lássuk a megjelenített képet, a megfelelő kontraszttal.
  • megfelelő sebességgel lehessen kezelni

    • Apró kis trükkökkel növelni lehet az interakció sebességét:

      • szoftveres menüpontoknál szöveg helyett ábrákat, piktogramokat jelenítünk meg (ekkor a szöveges menüpontok különböző nyelvekre való lefordítását is megspóroltuk)
      • a hardver alakját (a gombok elhelyezkedését, az eszköz méretét) úgy alakítjuk ki, hogy az ember "kezére álljon"

A számítástechnikában megkülönböztetünk hardveres és szoftveres ergonómiát. Az első csoportba tartozik minden olyan eszköz, ami az emberrel fizikai kapcsolatba lép, legyen szó perifériákról (pl.: billentyűzet, nyomtató) vagy bútorokról (pl.: számítógépasztal, szék) -- utóbbi csoportba pedig a kézzel meg nem fogható szoftverek tartoznak. ISO 9241 kódú nemzetközi szabvány tartalmazza az informatikai ergonómia követelményeit.

Szoftver ergonómia

A szoftver ergonómia azt vizsgálja, hogy az egyes alkalmazások mennyire logikusan és felhasználóbarát módon vannak kialakítva. Általában a tervezés és a tesztelés fázisában a grafikusok megpróbálják minél ergonomikusabbá tenni a programot, ekkor még lehet javítani a különféle funkciókon és a felhasználói felületen is. Különböző nemű és korú felhasználókat kérnek fel arra, hogy használják az adott terméket, és a beérkező vélemények kiértékelése után, a használhatóság szem előtt tartásával választják ki a legjobb változatot. A jó szoftver egyszerű.

A szoftver ergonomikus kialakításához használják a szemmozgás követést. Ezt a kísérletet egy kamerával felszerelt szemüveggel végzik, ami figyeli a felhasználó szemének a mozgását. Azt elemzik, hogy a felhasználó a megtekintett felületen mely elemeket nézett meg először, és hogy hol időzött legtöbbet a szeme.

A felhasználói felületeket próbálják úgy kialakítani, hogy a szem ne össze-vissza ugráljon amikor megtekinti a felületet, hanem egy előre meghatározott utat járjon be -- és a legtöbb időt a lényeges részeken töltse. Hogy mi a lényeges rész, az a szoftver / weboldal céljaitól függ, valahol a tartalomra koncentrálnak, valahol a reklámelemek a fontosak. A szemet "irányítani" a színek és a töréspontok (két elem határának) megfelelő elrendezésével lehet.

Íme két szemmozgáskövetés eredménye, egy "vizuális hőtérkép". Minnél vörösebb egy rész, annál többet időzött a szem azon a területen. Látható, hogy a töréspontok nagyon sokat számítanak.

A szemmozgáskövetéshez nagyon hasonló az egérmozgás követés, ami szintén értékelhető adatot szolgáltat egy felület tervezéséhez. Egy jól kialakított felületen a lehető legkisebb utat járja be az egér és ha követjük az útvonalat, amit bejárt, akkor a lehető legkevesebbszer keresztezi múltbéli önmagát a vonal.

Te is megnézheted, hogy az egered milyen útvonalat jár be a képernyőn az IOGraph nevű szoftverrel. ( http://iographica.com )

Hardveres ergonómia

A testmérettan más néven az antropometria az emberi test méreteit és arányait vizsgáló tudomány. Ez az ergonomikus tervezéshez elengedhetetlen adatokat szolgáltat. (magasság, súly, alkarhossz, lábméret...) ezt szükséges kiegészíteni további eszközhasználatot befolyásoló adatokkal (kor, nem, nemzetiség, munkavégzés ideje...). Ennyi információval már meg lehet tervezni az egészséges emberi munkavégzéshez szükséges eszközt.

Munkaasztal

  • személyes tér: Egy láthatatlan elképzelt henger, melynek tengelye a test függőleges tengelye. Ennél szűkebb térben vagy alacsonyabb belmagasságú helyiségben kényelmetlenül érezzük magunkat. Valakinek nagyobb személyes térre van szüksége, valakinek kisebb is elég.
  • lábaknak megfelelő térrész szükséges.
  • munkazóna: A két kinyújtott kar által leírt, egymást metsző félkörök határolják, a kar maximális kinyújtásához elegendőnek kell lenni.

Szék

  • biztosítsa a természetes ülő állapotot
  • laza tartásban legyenek a végtagok, ne kelljen külön munkát végezni az üléshez
  • semelyik végtagi ér ne legyen elszorítva, ne zsibbadjon el a lábunk ülés közben
  • kényelem: görgők, karfa, dönthetőség, magasság állítása

Billentyűzet, egér

  • A legjobb az osztott billentyűzet ahol a bal és a jobb kéz munkatartománya elkülönül

  • A tartományok egymással tompa szöget zárjanak be
  • A billentyűzet előtt megfelelő méretű tér az asztalon az alkar elhelyezéséhez
  • Az asztallap ne legyen fényvisszaverő felületű
  • Hasznos a csuklótámasz
  • Mindezek megfelelő magasságban legyenek, hogy ne kelljen a fejünket nagyon megdönteni munka közben.

Képernyő

  • Koncentrált figyelés közben óránként 10 perc szünet tartása ajánlott.
  • LCD monitorok jobbak a CRT monitoroknál, mert nem villódznak.
  • Ha mégis CRT monitor használatára kényszerülünk, akkor állítsuk a képfrissítési frekvenciát minél magasabb értékre.
  • Fényerő, kontraszt, és színmélység megfelelő beállításához használhatunk tesztábrákat, ahol a helyes beállításnál a skála minden szomszédos elemét meg kell tudnunk különbözteti.

  • Léteznek programok, amik a napszaktól függően állítják a megjelenítőnk színhőmérsékletét (este fele pirosas meleg színek, nappal hideg kék színek), ilyen például az F.lux program ( https://justgetflux.com ). Tesztekkel igazolt, hogy a színhőmérséklet hatással van a hangulatunkra, ezáltal a munkához való kedvünkre is.

  • Szöveges tartalom helyett ikonok megjelenítése ajánlott: Hamarabb felfogható jelentéstartalma, és nem kell lefordítani őket különböző nyelvekre.

Függőség

Testi és szellemi épségünk megőrzése érdekében ügyelni kell arra, hogy ne alakuljon ki valami fajta függőség egy termék / szoftver használata közben. A játékfüggőség, felnőtt oldalaktól, káros tartalmaktól való függés egészségtelen.