10. lecke
Karakterek
lightbulb_outlineMegismerjük a karakter változót
Nem csak számokat tudunk eltárolni, hanem karaktereket is. Karakter típusú változót a char szóval hozhatunk létre. Ez tárolni képes a standard ASCII kódtáblában fellelhető karakterek bármelyikét. Hozzunk létre egy karakter változót, amibe rakjuk bele az 'A' betűt, majd írjuk ki a konzolablakra. A karakterváltozó hely-jelölője %c .
Két fontos tényre hívnám fel a figyelmet:
-
A szövegeket idézőjelek közé írjuk, például: printf(”Ez egy szöveg”);
-
Az egyedül álló karaktereket aposztófok közé írjuk, például:
char karakter = 'A'
#include<stdio.h>
int main()
{
char karakter = 'R';
printf("Az elmentett karakter: %c", karakter);
return 0;
}
karakter.c c Az elmentett karakter: R
A karakter változó 1 byte-on tárolódik. Tudjuk, hogy 1 byte = 8 bit. 8 bittel pedig 2^8 = 256 különböző dolog írható le. Hogyan tárolódik el egy karakter?
A számítástechnikában szinte minden szám, nullák és egyesek sorozata. Egy karaktert kódtáblák segítésével tárolnak el, ami tartalmazza a szám-karakter átfordításokat. Ilyen kódtábla például az ASCII tábla. Szóval igazából számokat (annak megfelelő bitsorozatot) tárol el a számítógép és nem a karakter grafikus kinézetét.
A standard ASCII tábla így néz ki. Ezt használja a C nyelv is. Ha létrehozunk egy karakter változót, például a nagy A betűt, akkor a C átfordítja ezt a 65-ös karakterkódra és ezt a számot tárolja le a memóriába a program.
A kibővített ASCII tábla még több karakter-kód átfordítást tartalmaz:
Karakter számként
Hozzunk létre egy karakter változót, és rontsuk el direkt a kiírásakor a hely-jelölőt, kezeljük egész számként. Mit látunk?
#include<stdio.h>
int main()
{
char karakter = 'A';
//na itt rossz a hely-jelölő
printf("%d", karakter);
return 0;
}
karakterszam.c c 65
A helyes hely-jelölő a %c lett volna, de mi az integer típus %d-jét használtuk. Ekkor megkaptuk a karakter ASCII karakterkódját. Le is ellenőrizhetjük a fenti ASCII táblában, tényleg ez a kódja. #zsírkirály