Felhasználói programok csoportosítása
Számítógépünk programjait több kategóriába sorolhatjuk. Vannak a mindenki által ismert grafikus felhasználói felülettel rendelkező programok. A számítógép bekapcsolásakor ezekkel találkozunk először. Rajtuk vannak gombok, beviteli mezők, van a szélükön ablakdekoráció. Összefoglaló néven GUI-val rendelkező programoknak nevezzük őket, ahol a GUI = Graphical User Interface angol mozaikszó.
Konzolos programokkal már kevesebbszer találkozunk. A konzolablak csak karaktereket tud megjeleníteni. Általában fekete-fehér, 80x25-ös karaktermátrixból áll. A programozás alapjainak megismerése során eleinte a konzolablakon fogunk adatokat megjeleníteni és onnét várunk felhasználó bemenetet.
A harmadik kategória a teljesen grafikus alkalmazások csoportja. A számítógépes játékok többsége ilyen. Fontos megjegyezni, hogy a programozás alapjainak elsajátítása után gyerekjáték lesz ilyen programokat alkotni, így megéri figyelni.
A C programozási nyelv
A C programozási nyelvet Dennis Ritchie fejlesztette ki 1969 és 1973 között. Eredetileg a UNIX operációs rendszer elkészítéséhez hozta létre a nyelvet – későb általános célú programozási nyelvvé vált. ( Megjegyzés: UNIX-szerű operációs rendszer például a Linux, az Android és az Apple Mac OS X is így nagyon közel állnak a C-hez. Érdekesség: A Windows is részben C-ben készült. )
Ez a világ egyik legelterjedtebb programozási nyelve, és annyira jól sikerült, hogy később több más programozási nyelv átvette a szintaktikáját, (mondhatni ezek a nyelvek a C-ből származnak) többek között ilyen a C++, C#, Java, Python, Php és még egy rakás nyelv. 1989-ben, 99-ben és 2011-ben szabványosították a C-t, azaz a nyelv fejlődése során keletkezett módosulatoknak korlátokat szabtak. Így jött létre a C89, C99 és C11 szabvány. Sajnos Dennis Ritchie már nem él köztünk.