menu
shopping_cart
0
KOSÁR

4. lecke

Hello világ!

lightbulb_outlineMegírjuk az első programunkat.

Nyissuk egy üres fájlt a Code::Block-ban, a File > New > Empty file menüponttal és gépeljük be az alábbi kódot.

#include<stdio.h>

int main() {

    printf("Hello Világ!");

return 0;
}

hellovilag.c c

A most beírt program azt csinája, hogy kiír egy szöveget a képernyőre. Programozói körökben bevett szokás, hogy új programozási nyelvet tanulva először a "Hello Világ", angolul "Hello World" kiíró programot ír az ember, ezzel tisztelegve a C nyelv megalkotója előtt, aki nélkül az informatika ma sehol sem tartana és akinek könyvében ez volt az első példaprogram ami a C nyelv alapvető képességeit bemutatta.

A kód begépelése után mentsük a fájlt a File > Save as... menüponttal hellovilag.c néven. Nagyon fontos, hogy a fájlkiterjesztés .c legyen, mert a fejlesztőkörnyezet ennek láttán aktiválja a C fordítót. A Code::Blocks több programozási nyelv fordítóját tartalmazza, és a fájlkiterjesztés alapján dönti el, hogy melyiket kell használnia a kódhoz, így ez elengedhetetlen lépés, ha működő programot szeretnénk írni.

A fejlesztőkörnyezetben megbúvó fordítót a Build menü > Build and run parancsával aktiválhatjuk. Ez annyit csinál, hogy lefordítja a kódot, és futtatja a lefordított immár a számítógép számára is ”értelmes” programot. Ha mindent jól csináltunk, és nem vétettünk gépelési hibát, akkor elindul az első C programunk!

Érdekes módon a konzolablakban nem csak az általunk kiírt szöveget látjuk, hanem két plusz sort is. Ezeket a Code::Blocks fűzte a program végére. Az első azt jelenti, hogy a program hiba nélkül lefutott, azaz 0-ás hibakódot adott vissza. A 0 jelentése ez esetben az, hogy a program szabályosan bezáródott. 0-ától különböző szám esetén hibásan állt le a program, és nekünk ki kell vizsgálni a hiba okát. Az utolsó sor egy extra kényelmi funkció. A Code::Blocks megakadályozza, hogy a programablak azonnal bezáródjon, és várakoztatja a prorgamot. Alapesetben az történne, hogy az ablak egy fél pillanatra felvillanna, amiből mi semmit sem látnánk és azonnal bezáródna azért, mert nem programoztuk le, hogy várjon egy kicsit.

A jövőben gyakran fogjuk lefordíttatni a megírt programkódot, így akik szerint túl nagy energiabefektetés a kettő klikkelés a Build menü > Build and run menüpontját elérni az használhatja a felső menüsorban található zöldes ikont, vagy az F9 gombot a billentyűzeten a fordításhoz.

Felmerül a kérdés, hogy tényleg az történik-e amit itt olvasol a jegyzetben? Hogy a fordító tényleg a forráskódból a számítógép számára értelmes programoz hoz létre? Nyomozzuk ki! Az előbb elmentettük a hellovilag.c forráskódot. Keressük meg a számítógépünkön ezt a fájlt! Ha megvan, akkor látni fogunk mellette egy futtatható fájlt a hellovilag.exe-t. Ez az a program, amit a fordító létrehozott.

Sherlock Holmes-i képességeinket bevetve győződjünk meg arról, hogy a forráskód, a 001_helloworld.c számunkra, emberek számára értelmes – és a 001_helloworld.exe csak a számítógép számára értelmes. Nyissuk meg mindkét fájlt egy egyszerű szövegszerkesztőben:

A forráskód egyszerű szöveges fájl, amit mi is megértünk, a lefordított futtatható fájl, pedig már csak a számítógép számára értelmes. Miért nem nullákat és egyeseket látunk? Azért, mert a Jegyzettömb amiben megnyitottam ezeket a biteket karakterként értelmezi, hisz ez a feladata. Ha kap egy bitsorozatot például 8 egymás utáni bitet a 10110101-et, akkor ezt a bináris adatot úgy tekinti, mint egy karakternek a kódját és kikeresi a beépített úgynevezett ASCII kódtáblájában a megfelelő karaktert és azt jeleníti meg.